KUNDSERVICE 036-370095
Kraven för TPMS innebär i korthet att bilen ska ha ett system som ger föraren en varningssignal om däcktrycket i ett eller flera hjul minskar med 20 procent eller som lägst 1,5 bar. Det finns olika lösningar på hur TPMS fungerar. Vissa system övervakar hjulens rotationshastighet och vissa har trycksensorer i däcken. TPMS ska även varna vid funktionsfel på systemet. Hur varningssignalerna ser ut och vad varningen innebär ska framgå av bilens instruktionsbok, alternativt med en dekal i bilen om den levereras utan instruktionsbok.
Byter man hjul på en bil med TPMS kan det innebära att systemet inte fungerar som biltillverkaren avsett. Exakt hur detta påverkar systemet beror på den tekniska lösning biltillverkaren valt. Systemet kommer eventuellt att varna för felfunktion eller att systemet uppfattar det som om något eller alla hjul har för lågt däckstryck. För system med däcktrycksensorer i hjulen kommer det att felindikera om sensorerna saknas.
Inget krav på däcktrycksövervakningssystem i på svenska personbilar.
Enligt
EU-regler ska nya personbilar som tas i bruk efter den 1 november 2014
ha ett däcktrycksövervakningssystem. Men Sverige har
valt att inte införa kravet i de nationella regler som tar över när
fordonet tagits i bruk.
Däcktryckövervakningssystem, eller TPMS (Tyre Pressure Monitoring System), är ett system som ska varna föraren om däcktrycket är för lågt antingen i ett eller flera däck. Syftet med systemet är att begränsa onödiga CO2-utsläpp. Ett för lågt däckstryck påverkar bränsleförbrukningen negativt och därmed ökar även CO2-utsläppen. Kravet är en del av EU's typgodkännandesystem vilket i praktiken innebär att det kommer gälla för de flesta nya bilar som kommer tas i bruk i Sverige efter 1. november 2014.
Sverige har valt att inte införa kravet på TPMS i de nationella regler som tar över när fordonet tagits i bruk. Det beror på till stor del på att huvudsyftet med TPMS uppnås ändå, eftersom vi i Sverige skiftar mellan sommar- och vinterhjul två gånger per år. I samband med det bytet kontrolleras även däckstrycket vilket innebär regelbundna kontroller. På så sätt minskar risken för långvarig körning med för lågt däckstryck med svenska bilar.
Det
här innebär i praktiken att TPMS som system kommer vara ett
obligatoriskt utifrån EU-krav fram till ibruktagandet, det vill säga när
bilen ställs på första gången. Därefter
blir det ett frivilligt system för svenska fordonsägare. Sverige har
heller inga regler om att TPMS på personbilar ska kontrolleras vid
exempelvis kontrollbesiktning.
Fordonsägare brukar välja att behålla systemet och underhålla det så att det fungerar som det var avsett i EU's reglering